Forma mszy, jako jeden z głównych wątków, towarzyszy festiwalowi od zawsze – jeszcze od czasów starosądeckich […]. Msza to ofiara, eucharystyczne „nabożeństwo główne”, centrum i szczyt życia chrześcijanina. To również podstawowa forma muzyczna, która, nie tracąc z oczu sensu kultu, któremu służy, była i wciąż jest zmieniającym się poprzez wieki, kraje i środowiska wehikułem treści podstawowych dla ludzkiej egzystencji.
W tym roku msza jest „tematem wiodącym” festiwalu. Zastanawiamy się nad aktualnością historycznych (tradycyjnych) form mszy; naszym dzisiejszym stosunkiem do tych form i ich potencjałem związanym z możliwością ich praktycznego zastosowania w bieżącej liturgii. Przez wieki to właśnie Kościół i jego liturgia stanowiły przestrzeń kształtowania muzycznego smaku, tworzenia stylów i gustów, rozprzestrzeniania nowych form, wychwytywania i odpowiedzi na zmieniającego się ducha czasów. Była to jednocześnie, mimo reform, przestrzeń ewolucyjnej ciągłości […]/ źródło: http://www.festiwal.jaroslaw.pl/pro/2014_pro_wstep_pl.html
Koncerty 2014
17 sierpnia (niedziela), godz. 20:00
kościół św. Mikołaja – Opactwo
Girolamo Frescobaldi: Messa della Madonna (Fiori Musicali, 1635)
François Couperin: Messe pour les Couvents (1690)
Koncert z udziałem zespołu chorałowego
Schola Cantorum Minorum Chosoviensis
Marco Vitale – organy
18 sierpnia (poniedziałek), godz. 20:00
Kolegiata
Rękopis Kras 52 (XV w.)
Opracowania części mszalnych i tropy najwybitniejszych kompozytorów schyłku europejskiego średniowiecza
(m.in. Mikołaj z Radomia, Mikołaj z Ostroroga, Johannes Ciconia, Nicola Zacharias).
Ars Cantus, dyr. Tomasz Dobrzański (Wrocław)
19 sierpnia (wtorek), godz. 20:00
Kolegiata
Msza O Venus Bant Heinricha Fincka (1444-1527)
oraz motety współczesnych Finckowi kompozytorów
(C. Othmayr, Ludwig Senfl, Urbanus Kungsperger, Heinrich Isaac).
Graindelavoix, dyr. Björn Schmelzer (Belgia)
20 sierpnia (środa), godz. 20:00
kościół św. Mikołaja – Opactwo
Missa Polonica 1475 – chorałowa praktyka polskich „peryferii”.
Tropy, sekwencje, monodia menzuralna, allelujatyczne wersy oraz polifonia chorałowa;
polskie, bądź zachowane na terenie Polski, rękopisy
(antyfonarze z Płocka, graduały z Krakowa, Łowicza, czeski z Wrocławia).
Jerycho, dyr. Bartosz Izbicki (Brochów-Warszawa)
21 sierpnia (czwartek), godz. 20:00
kościół oo. Reformatów – Franciszkanie
Harmonia Pastoralis 1766
Msza bożonarodzeniowa, jaką morawski kompozytor i franciszkanin
Gregorius Zrunek (1736 – 1789) napisał dla swoich konfratrów w Uherskim Hradiszczu
na pograniczu muzyki „oficjalnej” i ludowej,
z udziałem barokowych i ludowych instrumentów.
Gregoriana, dyr. Marek Klein (Koszyce, Słowacja)
Ritornello, dyr. Michael Pospišil (Praga, Czechy)
22 sierpnia (piątek), godz. 20:00
Harom Aranyalma – Trzy złote jabłka
Ludowe pieśni węgierskie ułożone według porządku świąt kalendarza liturgicznego
Kobzos: Andrea Navratil i László Demeter (Węgry)
23 sierpnia (sobota), godz. 20:00
bazylika MB Bolesnej – Dominikanie
Koncert poświęcony pamięci Lycourgosa Angelopoulosa
Msza wielkanocna z rękopisów zawierających starożytny, przedgregoriański wariant chorałowego śpiewu,
praktykowany w rzymskich bazylikach pontyfikalnych w wiekach VII-XIII.
Marcel Pérès i kantorzy z Polski
24 sierpnia (niedziela),
bazylika MB Bolesnej – Dominikanie
Uroczysta Msza św.
całość informacji na stronie www festiwalu: http://www.festiwal.jaroslaw.pl/