Miejska Biblioteka Publiczna w Jarosławiu

Kliknij, aby przełączać międzie dużym kontrastem strony
Logo MBP w Jarosławiu

Pieśń Naszych Korzeni. Festiwal Muzyki Dawnej – Jarosław 2014

Data publikacji: 01/08/2014

Forma mszy, jako jeden z głównych wątków, towarzyszy festiwalowi od zawsze – jeszcze od czasów starosądeckich […]. Msza to ofiara, eucharystyczne „nabożeństwo główne”, centrum i szczyt życia chrześcijanina. To również podstawowa forma muzyczna, która, nie tracąc z oczu sensu kultu, któremu służy, była i wciąż jest zmieniającym się poprzez wieki, kraje i środowiska wehikułem treści podstawowych dla ludzkiej egzystencji.

 

W tym roku msza jest „tematem wiodącym” festiwalu. Zastanawiamy się nad aktualnością historycznych (tradycyjnych) form mszy; naszym dzisiejszym stosunkiem do tych form i ich potencjałem związanym z możliwością ich praktycznego zastosowania w bieżącej liturgii. Przez wieki to właśnie Kościół i jego liturgia stanowiły przestrzeń kształtowania muzycznego smaku, tworzenia stylów i gustów, rozprzestrzeniania nowych form, wychwytywania i odpowiedzi na zmieniającego się ducha czasów. Była to jednocześnie, mimo reform, przestrzeń ewolucyjnej ciągłości […]/ źródło: http://www.festiwal.jaroslaw.pl/pro/2014_pro_wstep_pl.html

 

Koncerty 2014

 

17 sierpnia (niedziela), godz. 20:00

kościół św. Mikołaja – Opactwo

Girolamo Frescobaldi: Messa della Madonna (Fiori Musicali, 1635)

François Couperin: Messe pour les Couvents (1690)

Koncert z udziałem zespołu chorałowego

Schola Cantorum Minorum Chosoviensis

Marco Vitale – organy

 

18 sierpnia (poniedziałek), godz. 20:00

Kolegiata

Rękopis Kras 52 (XV w.)

Opracowania części mszalnych i tropy najwybitniejszych kompozytorów schyłku europejskiego średniowiecza

(m.in. Mikołaj z Radomia, Mikołaj z Ostroroga, Johannes Ciconia, Nicola Zacharias).

Ars Cantus, dyr. Tomasz Dobrzański (Wrocław)

 

19 sierpnia (wtorek), godz. 20:00

Kolegiata

Msza O Venus Bant Heinricha Fincka (1444-1527)

oraz motety współczesnych Finckowi kompozytorów

(C. Othmayr, Ludwig Senfl, Urbanus Kungsperger, Heinrich Isaac).

Graindelavoix, dyr. Björn Schmelzer (Belgia)

 

20 sierpnia (środa), godz. 20:00

kościół św. Mikołaja – Opactwo

Missa Polonica 1475 – chorałowa praktyka polskich „peryferii”.

Tropy, sekwencje, monodia menzuralna, allelujatyczne wersy oraz polifonia chorałowa;

polskie, bądź zachowane na terenie Polski, rękopisy

(antyfonarze z Płocka, graduały z Krakowa, Łowicza, czeski z Wrocławia).

Jerycho, dyr. Bartosz Izbicki (Brochów-Warszawa)

 

21 sierpnia (czwartek), godz. 20:00

kościół oo. Reformatów – Franciszkanie

Harmonia Pastoralis 1766

Msza bożonarodzeniowa, jaką morawski kompozytor i franciszkanin

Gregorius Zrunek (1736 – 1789) napisał dla swoich konfratrów w Uherskim Hradiszczu

na pograniczu muzyki „oficjalnej” i ludowej,

z udziałem barokowych i ludowych instrumentów.

Gregoriana, dyr. Marek Klein (Koszyce, Słowacja)

Ritornello, dyr. Michael Pospišil (Praga, Czechy)

 

22 sierpnia (piątek), godz. 20:00

Harom Aranyalma – Trzy złote jabłka

Ludowe pieśni węgierskie ułożone według porządku świąt kalendarza liturgicznego

Kobzos: Andrea Navratil i László Demeter (Węgry)

 

23 sierpnia (sobota), godz. 20:00

bazylika MB Bolesnej – Dominikanie

Koncert poświęcony pamięci Lycourgosa Angelopoulosa

Msza wielkanocna z rękopisów zawierających starożytny, przedgregoriański wariant chorałowego śpiewu,

praktykowany w rzymskich bazylikach pontyfikalnych w wiekach VII-XIII.

Marcel Pérès i kantorzy z Polski

 

24 sierpnia (niedziela),

bazylika MB Bolesnej – Dominikanie

Uroczysta Msza św.

 

całość informacji na stronie www festiwalu: http://www.festiwal.jaroslaw.pl/

Obraz wpisu

Ikona telefonuZadzwoń Ikona email Napisz
Menu